Heda Margoliová-Kovalyová, rozená Blochová je přímo ztělesněním tragiky jednoho židovského osudu sevřeného v proměnlivé střední Evropě mezi dva kruté totalitarismy - nacistický a komunistický. Přežila koncentrák, přežila i 50. léta, během níž byl popraven její muž Rudolf Margolius, nakonec emigrovala po sovětské invazi v roce 1968.