V rodině moskevského vědce Krymova se náhle zjeví válečný invalida Pavel a tvrdí, že je jeho nemanželským synem. Krymov to vylučuje, ale ze soucitu Pavlovi zařizuje potřebnou operaci. Přes jisté indicie Krymov pochopí, že se ujal psychicky vyšinuté bytosti.
Poklidný život rodiny fyzika Krymova naruší zpráva o příjezdu jeho údajného syna Pavla. Záhy se objeví podivný mladík – jednooký válečný veterán. Ačkoli Krymov vylučuje otcovství, ujme se ho a snaží se mu vyjednat operaci. Plukovník Timur potvrdí Pavlovu identitu a vylíčí ho jako hrdinu. I proto soucitní Krymovovi tolerují Pavlovy výstřelky a zdráhají se ho umístit ve vojenské léčebně. Přes Pavlovo lpění na rodině se Krymov odhodlá k činu: odveze vetřelce z Moskvy a dá mu všechny své peníze na cestu domů. Pavel se však vzápětí vrátí a tvrdí, že jeho úkolem je chránit rodinu před nepřáteli.