Outsider Emil se vydává z laponského severu shromáždit pozůstalost po svém světáckém bratru Kennethovi. Setkává se s jeho utajeným synkem Kevinem a mezi čistými dušemi vzniká ve zkaženém světě nekalých obchodů, krutosti a zločinu silné pouto.
„Bázo“ znamená v laponštině „idiot“ a tímto hanlivým označením je svým okolím častován dospělý Emil, který žije se svým otcem v malé vesničce na pustém severu. Emil je typ myškinovského idiota, pomalejšího člověka s prostými city, avšak s dobrosrdečnou a spravedlnost milující povahou. Jiným typem byl jeho bratr Kenneth, světák, který odešel na jih do velkého světa měst, obchodu, přitažlivých žen, ale také krutosti, pokřivených mezilidských vztahů a zločinu. Jednoho dne přichází dopis se zprávou o Kennethově smrti a Emil se vydává na cestu s cílem shromáždit Kennethovu pozůstalost. K té, jak se ukáže, patří kromě nablýskaného mercedesu, bagru, pušky a peněz také sedmiletý syn Kevin a nebezpečné napojení na mafii.