Tomáš zrovna odmaturoval a chystá se odjet do Anglie – oficiálně má jako brigádník pomáhat při sběru jahod, ve skutečnosti však chce emigrovat. Sezona jahod – alespoň v Čechách – dávno skončila. Je totiž 21. srpna 1968 a v ulicích se přes noc objevili sovětští okupanti. Jeden z nich – dezertér Lebeděv – by navíc chtěl, aby ho Tomáš dostal přes hranice do Německa. Hrdina tragikomedie zkušeného režiséra Vladimíra Drhy si musí rychle vyjasnit své pocity a názory i vztahy s rodiči a krásnou Táňou.
Čerstvý maturant Tomáš Sinek se chystá odjet do Anglie – oficiálně má jako brigádník pomáhat při sběru jahod, ve skutečnosti však chce emigrovat. Sezona jahod ovšem – alespoň v Čechách – dávno minula a Tomášův vlak z Prahy vůbec nevyjede. Je totiž 21. srpna 1968 a v ulicích přes noc zaparkovali své tanky ruští okupanti. Zatímco zděšení rodiče se pokoušejí z televize zjistit, co se vlastně děje, Tomáš se toulá po rodné Davli. Pozoruje okupanty a své neméně zmatené krajany a nesměle se sbližuje s bývalou spolužačkou Táňou. Už tak složitou situaci ztíží mladé dvojici ruský dezertér Lebeděv, který touží dostat se do Německa. Na rozdíl od amerických filmařů, kteří v Davli chvatně opustili kulisy roztočeného válečného dramatu Most u Remagenu, mají ovšem Sověti skutečné zbraně… V tragikomedii zkušeného režiséra Vladimíra Drhy se horký srpnový den, který tragicky změnil moderní československou historii, stává hybatelem osudů všech generací.