Po divácky úspěšné adaptaci Erbenových balad Kytice se režisér a kameraman F. A. Brabec ujal adaptace dalšího klasického skvostu české literatury – romantické básně Karla Hynka Máchy. Milostný příběh loupežníka a otcovraha Viléma a krásné Jarmily se změnil v romantické drama plné vášní a erotické senzuality.
Po divácky úspěšném přepisu Erbenových balad Kytice natočil F. A. Brabec další adaptaci „nefilmovatelné" literární předlohy: osm let po poetické dramatizaci básnické sbírky K. J. Erbena se ujal dalšího klasického díla české literatury, básně Karla Hynka Máchy Máj. Podobně jako Kytice se i adaptace vrcholného díla českého romantismu (poprvé vyšlo v roce 1836) opírá o originální autorsko-režisérskou koncepci. V pojetí F. A. Brabce a jeho spoluscenáristky Ivany Novákové se filozofující předloha, kterou zná každé české dítě už ze školních lavic, změnila v barvitou podívanou. Autoři využili vizuálnosti a emocionality třetího tisíciletí a na základě předlohy rekonstruovali a dotvořili dramatický děj. Vztahový trojúhelník mezi loupežníkem Vilémem, jeho láskou Jarmilou a Vilémovým otcem se tak mění v romantické drama plné vášní a erotické senzuality, situované do krásné krajiny. Nadčasovou dimenzi pak vyprávění dodává postava kata, jež v Brabcově pojetí splývá s vypravěčem dávného příběhu. Brabcův Máj se tak stává důkazem, že i na klasika se dá chodit do kina.