Alois Nebel
Smířen s tím, že věci se sice mohou pohnout k lepšímu, ale spoléhat na to nelze, žije mlčenlivý nádražák Alois Nebel v osamění a nese na bedrech tíhu historie, která ho poznamenala. Snímek s mimořádně sugestivní atmosférou je ojedinělým příkladem takzvané rotoskopické animace.
Výpravčí Alois Nebel pracuje v železniční stanici Bílý Potok a žije jen se svými vzpomínkami. Vrací se v nich k násilnému poválečnému odsunu Němců, ale i ke dnům ubíjející komunistické totality. Nezáleží na tom, zda to byl režim nebo jeho mysl, co ho připravilo o práci a poslalo na léčení. Důležitější je, že cesta do Prahy může Aloisovi vehnat do náruče ženu, která už v lásku nedoufá, což ale neznamená, že ji nemůže dostat. Oč více se snímek drží při zdi, pokud jde o zjevnou dramatičnost, o to intenzivněji vtahuje do sugestivního světa plného mlh, jízdních řádů a postav obtěžkaných životními traumaty a zkušenostmi. Zatímco znalost prostředí železnice a láska k ní umožňuje tvůrcům vtáhnout diváka do jedinečného světa vlaků, pomocí specifické animace a sugestivní zvukové stopy se daří vlákat ho také do obrazu jesenického pohraničí, který je tak jedinečný, až se chce říci, že jinde by se podobný příběh jednoduše nemohl odehrát.