Za každou historickou tragédií jsou konkrétní lidské osudy, které jí přidávají na palčivosti. Snímek o lidickém masakru spojuje právě přiblížení pohnutých životů s emblematickým nacistickým zvěrstvem, které zůstalo mementem pro celý svět. Film vznikl podle ceněného scénáře Zdeňka Mahlera.
„Opravdu si myslíte, že znáte příběh Lidic?" táže se motto dramatu, které bylo natočeno na základě jedné z největších tragédií druhé světové války. Příběh vísky Lidice, která byla vypálena v odezvě na pražský atentát na říšského protektora Heydricha, je známý celému světu. Stejnojmenný snímek však vstupuje za oponu této události a nabízí možnost ztotožnění s jednotlivými osudy s vesnicí spojenými, stejně jako ukazuje, jak nadčasové jsou lidské kvality i nedostatky. Protože i za nepředstavitelnými tragédiemi vždy stojí velice konkrétní rozhodnutí, jež má své přesně pojmenovatelné příčiny. S vědomím důležitosti tématu snímek postupně odhaluje jednak to, jak malicherné impulzy vedly k vypálení obce, ale i co stálo za osudem jediného lidického muže, který přežil, avšak jen díky jiné smutné události. V prolínání těchto příběhů vykresluje odstíny lidských povah, jejich motivace i nedozírné následky, jaké může mít zdánlivě banální rozhodnutí.