První světovou válku očima důstojníka rakousko-uherské armády Apostola Bology zachytil významný rumunský režisér Liviu Ciulei ve svém brilantním, mnohovrstevnatém protiválečném dramatu Les oběšených. Za snímek, který ani po téměř padesáti letech od svého vzniku neztratil na aktuálnosti, získal v roce 1965 na festivalu v Cannes cenu za režii.
Píše se rok 1916. Apostol Bologa (excelentní Victor Rebengiuc), důstojník rakousko-uherské armády rumunského původu, se účastní popravy dezertéra. Ačkoli je přesvědčen o tom, že mužova vina je nezpochybnitelná, zaseje v něm tato událost hlubokou pochybnost o válce, jejíž součástí se stal. Smysl pro vojenskou povinnost se v něm sváří s hluboko zakořeněnými pocity lidskosti... Brilantní, mnohovrstevnaté protiválečné drama o přerodu člověka v důsledku války získalo v roce 1965 na festivalu v Cannes cenu za režii. Předlohou snímku, jehož téma neztrácí ani po téměř padesáti letech od svého vzniku nic na aktuálnosti a palčivosti, se stalo stejnojmenné dílo rumunského zakladatele moderního románu Livia Rebreanua. Závěrečnou scénu filmu považoval režisér Liviu Ciulei za nejkrásnější ve své filmové kariéře vůbec: „… muž, žena, chléb, sůl a víno, láska, život a smrt."