Pokus, který se ale nakonec přetavil v plnohodnotný krátký film, vznikl během režisérova pobytu v Rotterdamu. Smutek holubů zajatých v kleci a jejich snaha dostat se ven – z klece i z filmového pásu.
Holubí převrat vznikl v době, kdy jsem vedl workshop na rotterdamském Filmwerkplaatzu," přibližuje Rivers vznik svého druhého nejkratšího filmu. „Chtěl jsem ukázat, jak lze vytvořit film jen pomocí svítidla, a použil jsem i záběry, které jsem natočil v penzionu, kde jsem bydlel. Jeho majitel měl za domem několik holubů v kleci, což mi přišlo dost smutné. Líbilo se mi, jak se ve finálním filmu probíjejí ven z obrazu. Obvykle zkouším různé drobnosti a při zkoušení i zůstávám, ale v tomto případě jsem cítil, že by přese všechnu jeho stručnost měl vzniknout celý film."