V předvečer čtyřicetin Sergej zjišťuje, že práce, rodina ani sličná milenka nejsou s to vnést do jeho života smysl a že jediné intenzivní chvíle zažívá ve snech, které ho stále víc odtrhují od reality. Sovětský hit z raných 80. let je dodnes palčivou výpovědí generace, která směla snít a nedokázala žít.
Sergej je pohledný čtyřicátník, který si naléhavě uvědomí, že nic z toho, čeho dosáhl za lepší půlku svého života, mu nepřináší pocit uspokojení. Horečnaté pobíhání mezi prací, milenkou a rodinou a neustálé lži, kterými vysvětluje svou nepřítomnost, mu jen stahují oprátku kolem krku. Za tři dny, které ho dělí od životního jubilea, ještě může všechno změnit anebo o vše přijít… Sovětská aktualizace figury „zbytečného člověka", natočená na sklonku brežněvovské stagnace, byla Balajanovým nejúspěšnějším titulem. Právě zde poprvé angažuje Olega Jankovského, posléze obsazeného ve většině režisérových filmů, který dokáže bez falše a patosu zachytit existenciální rozměr a rozporuplnost morálně problematického hrdiny. Film překvapivě unikl bedlivému zraku nelítostné cenzury a stal se výstižným zachycením společenské paralýzy předpřestavbového období. Od chystaného pokračování, zasazeného do reálií divokého kapitalismu 90. let, Balajan ustoupil.