Tři bratři opouštějí rodný dům a vydávají se do světa, aby získali zkušenosti a našli si nevěsty. Během své pouti se hrdinové ocitají uprostřed známých pohádkových příběhů O Šípkové Růžence, O dvanácti měsíčkách a O Červené karkulce, v nichž musejí nejen překonat klasická úskalí, ale zároveň si získat srdce té pravé. Předlohou filmu Tři bratři Svěrákovi bylo úspěšné hudebně-divadelní pásmo scenáristy a režisérova otce Zdeňka Svěráka a skladatele Jaroslava Uhlíře. „Když jsem hledal pohádkovou látku na film, zjistil jsem, že všechny klasické pohádky už někdo natočil,“ říká Jan Svěrák: „Ale nikdy s takovou hudbou.“ Tři bratři pak působí spíše jako pohádková opereta než pouhá pohádka se zpěvy, navíc se tu promítá Svěrákova záliba v kombinaci herců a loutkových modelů – stejně zpracoval například i svůj předchozí rodinný hit Kuky se vrací. Tři bratři vévodili českému žebříčku návštěvnosti za rok 2014.