Malá z rybárny
Kdo by neznal Andersenovu Malou mořskou vílu, příběh oddané lásky, která dokáže odpustit i tu největší zradu? V Balejově filmu je pohádková romantika nahrazena drsností života v přístavním městě, ale poselství zůstává, a navíc jsou tu skvělé animační nápady, expresivní design loutek a invenčně proměnlivý hudební doprovod francouzského skladatele Chapeliera Fou. Jeden z prvních českých celovečerních loutkových filmů využívajících loutkovou a digitální animaci (stop motion + CGI).
Hrdinka tohoto filmu je stejně nevinná jako víla v Andersenově pohádce a stejně jako ona i Malá touží po velké lásce. Jenže žije ve světě lidí, a ještě k tomu v rušném přístavu. Třpytí se tu a vábí i věci nečisté a je těžké je rozpoznat. Malá tu také najde svého prince a nakonec zaplatí za to, že propadla jeho šalebnému kouzlu. Potud se režisér drží původního příběhu, jinak však s invenční tvárností rozvíjí podněty, dané kdysi Trnkovými ilustracemi, jež se svou dramatičností obracely spíše k dospělému čtenáři. Jeho pojetí však moderně zdůrazňuje grotesknost, výtvarná stylizace loutek ve výstižné zkratce postihuje charaktery jednotlivých postav a animace, sloužící gagu, zkratce, zdůraznění detailu či napětí, celé vyprávění obohacuje a dynamizuje. Film zaujme sugestivní evokací atmosféry města a jeho bizarních zákoutí a rovněž vyjádřením celé škály nálad, od drsných momentů až po lyrická intermezza, spojená s citovým světem křehké hrdinky. Jeden z prvních českých celovečerních loutkových filmů využívajících loutkovou a digitální animaci.