Bartleby je moderní verze klasické povídky Hermana Melvilla z roku 1856. Šéf malé kanceláře se rozhodne najmout nového zaměstnance. Inzerát nabízející nudnou a špatně placenou práci zaujme jediného kandidáta: Bartlebyho. Zpočátku je Bartleby neobyčejně pracovitý. Ovšem postupně začne odmítat Šéfovy příkazy stejnou větou: „Raději ne.“ Nakonec přestane pracovat úplně, a šéf je donucen dát mu výpověď. Bartleby teď ovšem odmítne opustit kancelář... Absurdní, kafkovská a vysoce stylizovaná černá komedie je prvotřídní satirou na byrokracii, odcizenou práci a odcizenost moderního světa vůbec, stejně jako surrealistickou poémou o ztrátě lidskosti a soucitu.