Proslulý velkofilm podle stejnojmenného románu Leona Urise přibližuje kontroverzní okolnosti vzniku státu Izrael divácky vstřícným a kritiky respektovaným mixem jímavých emocí, strhující akce, vysoké politiky a poutavého přiblížení zásadních dějinných okamžiků dvacátého století.
„Uměl vdechnout příběhu život a udržet jeho jednotlivé složky v rovnováze,“ vystřihl Premingerovi kompliment proslulý Dalton Trumbo, kterého si režisér přizval ke spolupráci na scénáři filmové adaptace bestselleru Exodus. Story dnes slavného velkofilmu o zrodu státu Izrael se před divákem postupně rozvine ve třech liniích – strastiplná odysea šesti set Židů, kteří se po skončení II. světové války snaží dostat z Brity okupovaného Kypru do Palestiny, následné ozbrojené konflikty mezi Židy a Brity předcházející rozdělení Palestiny v listopadu 1947 a nakonec střety usazených Židů s Araby odmítajícími se tomuto rozhodnutí OSN podvolit. Preminger je jako obvykle strhujícím vypravěčem, zesilujícím účinek sugestivního spektáklu natáčením v reálných lokacích se štědrým rozpočtem a za pomoci prvotřídních herců z řad talentovaných začátečníků i zkušených hvězd (Paul Newman, Eva Marie Saint a především Sal Mineo jako bývalý člen sonderkommanda, který se přidá k radikální židovské odbojářské skupině Irgun). Spoluautoři scénáře se rozhodli zmírnit výrazný protibritský a protiarabský tón obsáhlého románu. Preminger k tomu poznamenal: „Snažil jsem se vyhnout propagandě, nechtěl jsem nikomu nadržovat.“