Já, Olga Hepnarová
„Toto je můj rozsudek. Já, Olga Hepnarová, oběť vaší bestiality, odsuzuji vás k trestu smrti přejetím,“ napsala dvaadvacetiletá žena v dopise předtím, než v Praze v roce 1973 nákladním vozem usmrtila osm lidí. Chladné, odměřené dobové drama zkoumá osamělou vražedkyni, jejíž čin je stejně neuchopitelný jako ona samotná.
Normalizační Praha, 10. července roku 1973. Dvaadvacetiletá žena jménem Olga Hepnarová si půjčuje nákladní automobil Praga a vyráží směrem k zastávce Strosssmayerovo náměstí. Tam přidává plyn a najíždí do skupiny třiceti lidí, přičemž osm z nich připraví o život. K masové vraždě se posléze přiznává a vysvětluje ji tak, že ztrestala bezcitnou společnost, která ji trýznila. O dva roky později dostává oprátku a stává se poslední ženou popravenou v Československu. Přesně, jak si přála. Režiséři Tomáš Weinreb a Petr Kazda se ve svém debutu zaměřují na několik klíčových let a momentů života jednoho osamělého člověka, aniž by z něj snímali vinu za bestiální zločin. Temné, chladné a odměřené drama, vystavěné mj. v dlouhých, pečlivě komponovaných záběrech, zaujme i výkonem polské herečky Michaliny Olszańské, jejíž Hepnarová je stejně neuchopitelná jako její čin. Černobílý snímek, premiérově uvedený na Berlinale, patří mezi nejvýraznější české tituly tohoto roku.