Celovečerní debut tehdy dvaatřicetiletého Ivana Passera, který uvádíme ve zbrusu nové restaurované kopii, se zapsal do dějin kinematografie, a to nejen české. „Je to jeden z těch vzácných filmů, které při každém zhlédnutí ani tak nevyjevují nová tajemství, jako spíše potvrzují svou pravdivost a skvělý humor,“ tak vystihl podstatu jeho nadčasové působivosti kritik The New York Times.
Za provinčním hudebníkem přezdívaným Bambas přijíždí u příležitosti konání amatérského koncertu Petr, Bambasův bývalý spolužák z konzervatoře. Vlastně nic jiného se už ve filmu nestane, ti dva spolu popíjejí, povídají si do noci, trochu muzicírují… Vše napovídá tomu, že Petr, který s sebou přivezl atraktivní přítelkyni, zatím nezakotvil a užívá si svobody. Zato kolem Bambase pokřikují jeho děti, musí poslouchat tchyni a zejména bodrého a agilního tchána a jít zahrát i na pohřeb, mají totiž rozestavěný dům a každá koruna je dobrá. Kamarádi se neviděli deset let a teď rozháraně bilancují, kolik toho zbylo z mladických ideálů, Bambas se cítí „zahrabaný“, ale možná, že Petr by s ním docela rád měnil. Film složený z nicotných okamžiků, jemně hořké komiky a melancholické nálady je jako pověstná kapka, v níž se zračí svět – vypovídá s pronikavostí a podmanivou autenticitou nejen o krizi třicátníků, ale i o tom, z čeho se skládá celý lidský život.
Intimní osvětlení je dalším filmem, který se v digitálně restaurované podobě poprvé představuje mezinárodnímu publiku na karlovarském festivalu. Náročný proces financovala Nadace české bijáky a postprodukční společnost UPP, kde také restaurování za spolupráce se zvukovým studiem Soundsquare proběhlo.