Menaše
Sympatický smolař Menaše, zaměstnanec obchodu se smíšeným zbožím a vdovec, se v komunitě ultraortodoxních židů v newyorském Brooklynu, prostoupené četnými pravidly, snaží získat právo na výchovu vlastního syna. Jemné, hluboce lidské drama s úsměvnými momenty patřilo k hitům letošního Sundance.
Sympatický smolař Menaše Lustig, zaměstnanec obchodu se smíšeným zbožím, před rokem ovdověl. Nacházíme se v srdci komunity ultraortodoxních židů v newyorském Brooklynu, kde má rabín právo zamezit dobrosrdečnému muži ve výchově synka, dokud se znovu neožení. Menašeho cesta ke štěstí a vydobytí si respektu ze strany pohrdavě se tvářícího okolí se zdá trnitá, nepravděpodobný hrdina se však nevzdává. Joshua Z Weinstein, debutant na poli hraného filmu, nezapře bohatou zkušenost dokumentaristy ve způsobu, jakým poodhaluje závoj tajemství obestírající stovky pravidel prodchnutý svět hluboce věřících stoupenců židovského pietistického hnutí. Ve svém snímku, kde se před kamerou ocitli převážně chasidští neherci, tak činí s respektem, citem a s jemným, leč pevným předivem autenticity, obtočeným kolem univerzálního příběhu. „Pro komunitu chasidů je typická vážnost a ztišení,“ říká Weinstein. „Zažijete tam ale i spoustu srandy a okamžiků kamarádství, po kterých my všichni toužíme.“