Druhá strana naděje
U chladných finských břehů přistává nákladní loď s černým pasažérem, syrským uprchlíkem Khaledem. Evropy už dosáhl, azylové řízení s nejistým výsledkem jej naopak ještě čeká. Byť naděje umírá až poslední, je rozumné smířit se i s možností života na dlažbě helsinských ulic. Ve stejný čas na jiném místě se zasmušilý Wikström vypořádává s rodinným zemětřesením. Ze dne na den sekne s byznysem podomního prodejce košil, nasazuje kamennou tvář a s celoživotními úsporami vyráží do kasina. Rozmnoží je, aby si mohl otevřít vysněnou restauraci? V průsečíku dvou nesourodých osudů naleznou fanoušci svérázného finského režiséra typické znaky jeho tvorby, jako jsou lakonický humor, subtilně vypointované gagy či unikátní výtvarné řešení scény. A i tentokrát se Kaurismäkiho filmový svět, v němž situace mívají nečekaná vyústění, řídí prazvláštními zákonitostmi. Melancholická, přesto optimistická zpráva o síle solidarity byla jedním z vrcholů letošního Berlinale, odkud si zaslouženě odvezla Stříbrného medvěda za režii.