Monster
The heroine of a drama inspired by real events is the prostitute Aileen Wuornos, whose disgust for her humiliating profession assumes a new dimensions when she kills one of her clients in self-defence. The film describing the fate of "America´s first female serial killer" won the Independent Spirit Award. Charlize Theron´s performance also won an Oscar, Golden Globe and a Silver Bear at the Berlin Film Festival.
Aileen Wuornos is a prostitute. Men repulse her and she hates the way she´s been making money since age thirteen. Nothing good ever happened in her native Michigan, so she moved to Florida. But even there, lying under a sweaty truck driver along the side of the road, it´s been hard to imagine that things will get better. Things do take a turn, however, when she meets 18-year-old Shelby Wall in a lesbian bar. Shelby´s parents have sent her to live with relatives in the hope that they might rid their daughter of her "dubious" sexual orientation. In Shelby Aileen sees a vision of a normal life. Yet after killing one of her tricks in self defence, she embarks on a trail of violence from which there is no return... Patty Jenkins´ debut, presenting unfamiliar social commentary on top of its engaging love story, was based on true events ("America´s first female serial killer" confessed to killing six men "in self-defence" and was executed in Florida two years ago). Partially filmed in locations Aileen Wuornos frequented in 1989-90.