Outsider Emil sets off from the north of Lapland to gather together the estate of his worldly brother Kenneth. He encounters the latter’s son Kevin, kept a secret until now, and a strong bond grows between these pure souls in a decayed world of shadowy business deals, brutality and crime.
In Lappish, “Bázo” means “idiot”, and this is the pejorative term people often use to describe the adult Emil, who lives with his father in a small village in the bleak north. Emil is a Myshkinesque idiot; he is slower than others, with simple feelings, yet a warm-hearted soul of integrity. His brother Kenneth is a different type altogether, a man of the world who travelled south to the boundless realm of cities, trade, attractive women, but also cruelty, distorted interpersonal relationships and crime. One day a letter arrives bearing news of Kenneth’s death, and Emil sets off with the aim of gathering together Kenneth’s estate. And this, as it turns out, includes not only a shiny Mercedes, an excavator, a rifle and money, but also his brother’s seven-year-old son Kevin, and dangerous links to the mafia.