An unusually engaging documentary about six movies that changed the shape of American film in the 1970s. Night of the Living Dead, Pink Flamingos, and Eraserhead are a few of the so-called midnight movies - low-budget cult films which flaunted an infinitesimal amount of respect for sexual, religious and all other taboos.
The six films El Topo, Night of the Living Dead, John Waters’ Pink Flamingos, The Harder They Come, Eraserhead, and The Rocky Horror Picture Show. Literally over night they changed from unknown footage into cult films through the revolutionary American cinematic phenomenon of the 1970s – midnight movies. The films’ radical generic experiments and breaking of sexual, religious and other taboos found a wildly enthusiastic response from young people who, like their peers from other parts of the world, were just then subjecting post-war social values to radical revisionism. Although attending midnight screenings started out as a fad, it quickly turned into a social ritual, as seen in period shots of theatres packed with raucous filmgoers. The directors themselves appear in the documentary and place the flamboyant ‘bad taste’ of their work in a socio-historical context. The film was screened at last year’s Cannes festival.