Daughters of the Dust
1902, an archipelago off the south-east coast of the US. This film project, ten years in the making, about the African-American Gullah culture does not offer a classic over-arching story, but rather the lyricised feelings and memories of a victimised but undefeated culture, and artistically engrossing scenes from life.
At the turn of the 20th century, the members of the Gullah culture, descendants of African slaves, remained cut off from the nearby shores of South Carolina and Georgia on a strip of islands. This isolation brought about an original and peculiar Afro-American culture that has endured until today. Even in everyday life, the memories of the community members retain everything that their ancestors brought with them from Africa. The film Daughters of the Dust follows a family from one early evening in 1902 that appears to be meeting for a final dinner the day before several of them leave for the north. Just as the role of narrator is assigned to an unborn child, the long-since departed ancestors are as much a presence in the film. This film project by director Julie Dash, ten years in the making, does not offer a classic over-arching story, but rather the lyricised feelings and memories of a victimised but undefeated culture, seen in breathtaking film images, and artistically engrossing scenes from life.