Marcel lives a quiet life shining shoes until he is forced to act and help an African refugee. The film, shot in Kaurismäki’s typical style, is gently enhanced by a social theme that gives it a certain urgency. The tragicomedy was successfully shown in competition at the Cannes IFF where it took the FIPRESCI Prize.
Le Havre might be a good place if you’re looking to find seclusion, live a quiet life, and inconspicuously watch other people. This is just what Marcel Marx thinks, a man who observes those around him as he shines shoes, invisible to most passersby. Not earning much at his vocation, he must buy a baguette on credit for a humble dinner with his wife, but you can’t buy peace of mind at any price. Then suddenly his ascetic calm is disrupted by two events: his wife becomes seriously ill, and he meets an African boy who is fleeing to London two steps ahead of the police. Can this sudden pileup of tense situations be favorably resolved? The movie is shot in Kaurismäki’s typical lethargic style, full of jokes so subtle that it’s hard to be sure if they were even intended as jokes at all. Simple shot composition, precise and heartfelt acting, and original set decoration full of old but intact furniture give the work and its social dimension a touch of timelessness.