The Living Fire
The snow is starting to melt and spring has announced its arrival. It’s about time that Carpathian shepherds set off on their yearly pilgrimage. Just like their fathers and grandfathers before them, they leave their families for several months and withdraw to a mountain preserve untouched by civilization. This melancholy documentary tale introduces us to three such loners. Ten-year-old Ivanko spends his childhood in harmony with nature – in other words, in complete contrast to his peers. Vasyl, Ivanko’s 39-year-old godfather, for whom sheepherding is almost a religious calling, contemplates his wasted youth. Then there’s 82-year-old widower Ivan, who speaks nostalgically about the lonesome life journey he traveled for decades on end. Will the tradition survive or will an ancient vocation be swallowed up by unbridled civilization? Full of mysticism and enhanced by stunning camerawork and sound design, this essay on a dying way of life enchants us with its rich film language.