Doomed Beauty
Lída Baarová dazzled filmgoers with her beauty for a few short years before the clouds began to darken her career as a result of her affair with Goebbels. In her own reminiscences the actress sees herself as a victim, but the film, while listening with reverence, suggests that the tragedy of her fate holds a certain ambiguity.
It’s no surprise that the story of Czech film star Lída Baarová was taken up by editor Jakub Hejna and Helena Třeštíková, a documentary filmmaker who, pursuing one of her thematic lines, examines the ways in which individuals come up against History itself. In the case of the actress whose success led her to the big studios in Berlin, embarking on an affair with Goebbels proved ill-fated: it cast a dark shadow, from which she could not escape, even after death. After being banned from acting, she was taken into custody on suspicion of collaboration and was then forced into exile for the remainder of her life. Doomed Beauty, like the television documentary from the mid-1990s, is based on reminiscences captured on camera when director Třeštíková went to visit her in Salzburg; in this case, however, Baarová’s subjective perspective is juxtaposed with archive newsreels as well as numerous excerpts from the movies in which she appeared. The image of the sufferer is thus partly overlaid with a vision of an egoistical star who is clearly incapable of critical self-reflection, still living out her final years under a veil of false illusions.