Another Way of Life
The film alternates between the daily lives of its two heroines; one is Czech Olympic gymnast Eva Bosáková and the other is a housewife. Chytilová always countered attempts to view her feature-film debut as a mere confrontation between two different attitudes to life.
“At the start of her film career Věra Chytilová wrote the following: ‘Film should reflect the truth, it should have aesthetic appeal, wisdom, emotion and faith, because film should be truthful, exciting, necessary, beautiful and full of hope. That’s the kind of film I’d like to make. But I’m afraid I’ll never be up to the task’. Chytilová made the greatest impact on my life and work. She was always seeking, always questioning, she never made compromises, she never became set in her ways. That’s what I admired in her. I saw her film Another Way of Life when I was fourteen and it was like being struck by lightning. After the screening I wrote in my diary that I wanted to make movies. It was an absurd idea at the time and I didn’t tell anyone about it because everyone would have laughed at me. But I can say without a doubt: that day, Věra changed my life.” – Helena Třeštíková. This authentic look at the daily lives of two young women really was “another way” of looking at things. Dramatic action was superseded by attention to ordinary details, the aim being to incite viewers to reflect on what they saw and thereby reassess their own moral standpoint.