The Demons
Ten-year-old Felix is growing up in a peaceful environment and you might say his childhood is ideal. The movie looks at events through his eyes, thereby revealing little by little how much fear and anxiety even a so-called normal child experiences at every turn. Thanks to his heightened sensitivity, the boy seems to feel when actual danger is lurking nearby.
Fevered imagination and nightmarish reality brush shoulders to disconcerting effect in Quebecois filmmaker Philippe Lesage’s extraordinary examination of childhood fears festering in broad suburban daylight. Putting his documentary training to disciplined use as he teases out the largely internalized insecurities – sexual, social and practical – of his 10-year-old protagonist, Lesage initially balances good-humored humanism with a formal sangfroid suggestive of a summer-brightened Haneke. A provocative shift in perspective at the midway point, however, calls the irrationality of those young neuroses into question: As word spreads through the community of a series of child kidnappings, the boy’s fears are concentrated on a threat that cannot easily be explained away, left ambiguous until, an hour into the film, Lesage abruptly breaks away from his experience to trace the adjacent arc of an insidious (but likewise insecure) authority.