“Never take the entire pair!” is the mantra of the Oddsockeaters, the creatures responsible for our socks just disappearing into thin air, leaving us with a pile of odd socks. Based on the bestselling book series, this animated-cum-gangster movie set in contemporary Prague draws on the tradition of Czech films for children.
“Never take the entire pair!” is the mantra of the Oddsockeaters, the creatures responsible for our socks just disappearing into thin air, leaving us with a pile of odd ones. About forty centimetres long, these cheeky little devils inhabit every household and they live on socks. Sometimes they even stock up on them, like robber Big Boss for instance, whose nephew Hugo has just come to stay with him. Big Boss is a gangster of the old school – he only ever takes one sock at a time. Others aren’t so principled and take everything. And Hugo, who wants to find a new family, ends up caught between two enemy clans… Developed at Alkay Animation Prague over a period of three and a half years, this adaptation of the bestselling children’s books by writer Pavel Šrut and illustrator Galina Miklínová is set in an animated version of contemporary Prague. While this family gangster adventure looks to the tradition of Czech animated film for children, it also makes use of modern CGI techniques. Hugo’s story, set against a backdrop of two conflicting sets of values, was one of the biggest domestic hits of last year.