Khibula
Shortly after the first democratically elected president of Georgia came to power he was ousted in a military coup. He sets out for the mountains with a group of loyalists to regroup with his supporters. Set against an imposing Caucasus backdrop, we witness a man fighting for power while waging an internal struggle as he heads to meet his fate. The winner of KVIFF 2014 returns with an archetypal story told with light melancholy and an unmistakable visual poetic.
In 1991 Zviad Gamsachurdia became the first democratically elected president of the newly independent Georgia, yet within a few months he was ousted in a military coup. George Ovashvili, a prized Georgian filmmaker with a bold directorial style, begins his third film at this juncture in history. The director accompanies Gamsachurdia – the head of state turned fugitive as a result of the putsch – and a group of loyal troops on a trek to the mountains to regroup with his supporters. With their help he will retake power, or so he earnestly hopes… Ovashvili has no intention of serving up a classic biographical study or of bringing judgment down upon political actions. Instead, he uses historical events as a frame to shape an archetypal story told with light melancholy and an unmistakable visual poetic. Set against an imposing Caucasus backdrop, we witness a man fighting for power while waging an internal struggle as he heads to meet his fate.