The only thing that disturbs Centaur’s deeply happy, if imperfect, family life is his pressing need to secretly liberate racehorses. But misfortune comes from his desire to take a stand against human greed for a subjugated animal that gives humans wings. This visually polished updating of the Don Quixote story premiered at the Berlinale.
Centaur is an honest and likable guy who lives somewhere on the steppe with his deaf-mute wife and adored little boy. He earned his nickname through his passion for horses, for he is convinced that only they can help Kyrgyzstan become a powerful nation. Bridling at the exploitation of these mythic creatures, he undertakes secret nighttime sorties to liberate racehorses. But it’s hard to keep anything hidden from your fellow villagers, and Centaur suffers such ill-will and misunderstanding that everything he lives for is threatened. The Kyrgyz version of the tale about the knight with the chagrined aspect gives us a glimpse into the social transformation of a country that is slowly losing its roots and now stands at a crossroads between tolerant Islam and expansionist capitalism. A landscape of natural elements and human passions figures in the minimalistic shots, amplifying the movie’s visual enchantment. The story gains a strong emotional note thanks to the subtly observed environment and the unaffected acting performances, dominated by the director himself in the title role.