Partaking of the Direct Cinema documentary style, A Campaign of Their Own tells the story of the loyal supporters of democratic socialist Bernie Sanders, who lost to Clinton in the Democratic primaries. Subtly engagé and skillfully incorporated into a stylistic frame, the film lifts the lid on a newly-inflamed radical skepticism towards political representation in the United States and the general frustration at the breakdown of representative democracy itself.
The election of Donald Trump as the 45th US president struck the world like a thunderbolt, especially given that for months the media had taken Hillary Clinton’s victory for granted. Partaking of the Direct Cinema documentary style, A Campaign of Their Own tells the story of the loyal supporters of democratic socialist Bernie Sanders, who lost to Clinton in the Democratic primaries. It shows that Sanders voters, in all their diversity, were not just representatives of the various branches of the American Left with their specific complaints, but they embodied the general frustration regardless of party preference at the breakdown of representative democracy. Subtly engagé and skillfully incorporated into a stylistic frame, the film presents a newly-inflamed radical skepticism towards political representation in the United States, which fundamentally influenced November’s election and even the tone of American society as a whole.