On July 22, 2011, a right-wing extremist attacked several hundred young people who were attending a summer camp sponsored by the Workers’ Youth League. Sixty-nine of them did not survive the rampage. Norwegian director Erik Poppe returns to the tragedy in order to see it through the eyes of the unsuspecting campers, who had to fight for their lives for a chaotic and interminable seventy minutes.
On July 22, 2011 Anders Behring Breivik attacked several hundred young people attending a summer camp organized by the Workers’ Youth League on the Norwegian island of Utøya. Sixty-nine of them did not survive the right-wing extremist’s rampage. Norwegian director Erik Poppe’s drama, which competed at this year’s Berlinale, takes us into the midst of the claustrophobic horror as seen through the eyes of the unsuspecting victims, who had no access to information and no one to come to their aid. In a single take lasting more than seventy minutes, the film marks out the unending moments of terror that unfolded between the initial gunshot and the arrival of the first boat that finally came to help the young people on the island.