Neznámý muž, který se za 2. světové války objeví v nemocnici pro duševně choré kdesi v estonských lesích, je ve skutečnosti důstojník gestapa Windisch. Má tu najít britského špiona, který se ukrývá mezi pacienty. Záhy si vytypuje tři podezřelé.
V době 2. světové války, na území okupovaném německou armádou, se před vraty nemocnice pro duševně choré objeví neznámý muž. Když je předveden k lékaři, sdělí mu, že účelem jeho návštěvy je najít anglického špiona, který se ukrývá mezi pacienty. Ve skutečnosti je to však důstojník gestapa Windisch a tajný úkol má splnit dřív, než k osamělému domu uprostřed lesů dorazí sovětská armáda. Lékař mu chce být nápomocen a Windisch záhy usoudí, že tu jsou tři podezřelí: bývalý vydavatel literárního magazínu, armádní seržant a muž, který věří, že je samotný Führer. Zajímá ho také mladá žena s podivným chováním. Windisch se jednoduchými provokacemi snaží přimět špiona, aby se vzdal, ale chorobná logika nemocných, jíž je obklopen, pomalu podkopává jeho záměry. Tlak nadřízených však sílí a Windish se musí uchýlit k drastičtějším metodám, aby špiona konečně objevil. Režisér celou situaci využívá pro kritickou analýzu vztahu mezi mocí a vinou, fixní ideou a svobodnou vůlí v totalitním státě. Film Šílenství byl natočen v roce 1968.