Ivan je jedním z mnoha válečných sirotků, výjimečný je však svým rozhodnutím vstoupit do řad Rudé armády a tam, předčasně dospělý, pracovat v rozvědce. Chlapci se podaří opravdu hrdinské skutky, ale vrátit se do školní lavice odmítá. Válka mu vzala domov i dětství a s postupující frontou narůstá touha po pomstě.
Malý Ivan je jedním z mnoha válečných sirotků, výjimečný je však svým rozhodnutím vstoupit do řad Rudé armády a tady, předčasně dospělý, pracovat v rozvědce. Chlapci se podaří skutečně hrdinské skutky, ale vrátit se do školní lavice odmítá. Válka mu vzala matku, otce, domov, dětství. Jak postupuje fronta, jeho touha po pomstě jen narůstá. Ve svém poetickém obrazu války, jejíž krutost je nahlížena dětskýma očima, se režisér obešel bez naturalistických záběrů, naopak vyzdvihl motivy lyrické, jež postavil do krutého kontrastu s válečnou vřavou. Dvanáctiletý Ivan Bondarev je útlý hoch, své úkoly však plní s naprostou vážností. Jeho oči jsou plné žalu a neúprosnosti zároveň. Jen ve svých snech si dovoluje vracet se do kouzelné krajiny dětství, kde je vše harmonické, kde je možné zase potkat matku na mořském břehu. Kamera Vadima Jusova koupe lyrické obrazy v odlescích slunce, ve válečných akcích potemní. Ivanovo dětství představuje nezvykle důvěrnou zprávu z fronty.