Mistrovské dílo hnutí cinema nôvo, kombinující parodii studiových komedií s experimenty brazilské avantgardy. Tento neobyčejný film sleduje titulního hrdinu, který se na cestě Brazílií mění z černocha v bělocha a uniká z pastí přichystaných mu mytickými postavami i politiky.
Předlohou k tomuto filmu byl ikonický román brazilského modernismu, který napsal Mário de Andrade (pouze jmenovec) v roce 1928. K jeho volbě režisér poznamenal: „Jakmile jsem pochopil, že Macunaíma je příběhem Brazilce požíraného vlastní zemí, celý příběh se stal zcela srozumitelným a všechno do sebe zapadlo.“ Jeho adaptace ukazuje národ uvězněný mezi tvrdou diktaturou a anarchistickou energií lidu. Co spojuje knihu i film, je zamyšlení nad identitou Brazílie, země, ve které vedle sebe existují magická zaříkadla s moderní technikou. Titulní postava, „muž bez vlastností“, se po cestě z džungle do velkoměsta mění z černocha v bělocha, potkává podvodníky, odbojáře a průmyslníka, který s oblibou pojídá lidi. Snímek Macunaíma, restaurovaný do původní podoby (délkou i barevně), nabízí halucinační kombinaci pohádky, radikální politiky a nápaditého humoru.