Unikátní časosběrný projekt dokumentaristky Heleny Třeštíkové odstartoval v roce 1980, kdy si Marcela na Staroměstské radnici brala Jiřího. Následující roky přinesly obyčejné, sociálně i partnersky nejisté ženě zklamání i nečekanou bolestnou tragédii. Marcelin příběh je přísně individuální, v pozadí však skládá obraz proměn české společnosti v posledním čtvrtstoletí.
V roce 1980 se Marcela vdává za Jiřího. Netuší, že ji čekají potíže s bydlením i tchyní, narození dcery a už po dvou letech rozvod. Před očima se nám v průběhu let rodí autentický příběh obyčejné ženy s nepříliš silným sociálním a proměnlivým partnerským zázemím. V listopadu 2005 přichází šok: pětadvacetiletá dcera Ivanka tragicky umírá. Dokumentaristka Helena Třeštíková stála protagonistce po boku i v nejtěžší chvíli jejího života. Po odvysílání jejího příběhu v únoru 2006 začali diváci Marcele spontánně vyjadřovat svou účast… Její příběh však pokračuje. „Raději naslouchám, než vyprávím.“ Tomuto krédu je Třeštíková věrná i v časosběrném projektu, který zahájila v 80. letech sledováním šesti novomanželských párů a který se rozrostl do unikátní podoby: po šesti krátkých televizních snímcích Manželské etudy (1987), celovečerních dokumentech Z lásky (1987) a Hledání cest (1988) a šesti hodinových segmentech Manželské etudy po dvaceti letech (2006) k nim přibyl snímek Marcela – přísně individuální vyprávění, nenápadně zrcadlící proměny české společnosti posledního čtvrtstoletí.