Osudu nelze uniknout ani na zapomenutém nádražíčku – železničářský elév Miloš Hrma zažije okamžiky zoufalství i opojného štěstí, dospěje v muže a vzápětí se stane tragickým hrdinou. Film natočený podle Hrabalovy stejnojmenné prózy se podobá básni o křehkosti a nesnadnosti mládí, o tom, že statečným se nikdo nerodí. Menzelovy Ostře sledované vlaky jsou již třetím filmovým titulem, který je zrestaurován v rámci projektu Nadace české bijáky ve spolupráci s NFA a MFF KV.
„Božský železničář" – tak nazval Bohumila Hrabala jistý italský univerzitní profesor a znalec jeho díla. Nehodilo by se ale toto obdivné označení právě tak na mladičkého Miloše Hrmu, ač v úvodu příběhu teprve nastupuje do skromného místa eléva u dráhy? Znáte snad někoho druhého, kdo má tak „božsky" udivené oči, nevinnou tvář a bezelstné vystupování jako právě Miloš? Nedaří se mu pozbýt panictví, a protože na něho bere hezká konduktérka Máša, není divu, že mu jeho problémy s mužstvím vyplňují celý horizont. Vypadá to však, že se zahleděností do svého soukromého světa jsou na tom na zapadlém nádražíčku, kde Miloš slouží, všichni obdobně, a to navzdory zlým válečným časům. Film kolem diváka rozprostírá nostalgickou náladu, jiskří vtípky a drobnými anekdotami, vyzařuje čirou lyrickou krásu, a náhle se překlopí do tragédie. Drobná historka o malých lidech se promění ve velký příběh o krutosti války, lásce a smrti.