Podle četných ohlasů a se třemi Oscary Kmotr II dokonce předčil první část této velkolepě pojaté ságy mafiánského rodu. Coppola tu znovu mistrovsky zvládá propojení mnoha složitých příběhů do jednoho celku a přes značný důraz na akčnost předkládá pronikavé studie plejády rozdílných charakterů. Jedním z nepřehlédnutelných je slaboch Fredo Corleone v podání kongeniálního Johna Cazaleho.
Když se kmotrem po smrti Vita Corleoneho stane jeho syn Michael, jsou už 50. léta a on vedle zrady ve vlastní rodině musí čelit svým nebezpečným konkurentům z podsvětí i zvýšenému zájmu stále výkonnějších orgánů spravedlnosti. Z mladíka, který dlouho odmítal úděl tvrdého bosse, se tak neodvratně stává ještě nelítostnější vládce, než byl jeho otec. Michael ale není pouhým strojem na zabíjení, v podání uhrančivého Ala Pacina má ve tváři zapsán smutek, jako by od začátku věděl, že po všech dobytých vítězstvích nad protivníky ho na konci čeká velká samota. V druhé vypravěčské linii filmu, vracející se retrospektivně do New Yorku 20. let, kde si své pozice od nuly buduje mladý Vito, exceluje Robert De Niro. Coppola má všechno dokonale pod kontrolou, od grandiózně exponovaných situací, kde se děj rozvíjí v několika plánech najednou, až po drobný detail, jakým je například sicilský dialekt, perfekcionisticky užitý v raných scénách s Vitem.