Celovečerní autorský dokument trojice vnitřně spřízněných tvůrců zachycuje život na sklonku milénia ve vesničce Bystrá v Orlických horách. Všechny představované události jsou sledovány prostřednictvím subjektivní optiky řady protagonistů, zápisů z obecní kroniky čtených přímo vesničany či dobových amatérských záběrů. Tak se stáváme svědky drobných událostí i nejrůznějších oslav – vystoupení místního recesistického spolku, hospodské silvestrovské zábavy, hasičského pohřbu, pyžamového plesu, parodicky pojatého prvomájového průvodu či rekonstrukce bitvy o sousední vesnici Janov, jež se odehrála během 2. světové války. Mezi protagonisty zaujaly autory především svérázné místní figurky, které spontánně oživují každou větší událost ve vesnici. Historie Bystré a celého kdysi prosperujícího kraje, dnes trpícího nezaměstnaností, se rodí ze vzpomínek zúčastněných. Ty jsou osobně zabarveny nebo mají přímo podobu domácí legendy. Sem patří i příběh o zásahu strážných andělů do střetu katolíka s evangelíkem...