Filmy Paola a Vittoria Tavianiových patří k vrcholům italské kinematografie už od šedesátých let minulého století a jsou dobře známy také divákům MFF Karlovy Vary. Jejich poslední společný film je inspirován posmrtně vydaným románem i u nás známého romanopisce Beppeho Fenoglia, který na osudu mladého intelektuála, bojujícího na severu Itálie v partyzánském hnutí, zachycuje atmosféru posledních měsíců před koncem druhé světové války.
Partyzán Milton se náhodně vrátí do opuštěné vily v kopcích Piemontu, kde se jako student zamiloval do krásné Fulvie. Pojme podezření, že její přízeň tehdy získal jeho kamarád Giorgio, teď zajatý člen stejného partyzánského oddílu. Aby se dozvěděl pravdu přímo od něho, vydá se ho Milton hledat krajinou, kde se odehrávají poslední boje před osvobozením Itálie. Jeho nebezpečná pouť mezi střety partyzánských jednotek s prchajícími německými vojáky a řáděním italských fašistů se stává postupně i cestou do vlastního vědomí a poznání nesmyslného barbarství války. Poslední společný film bratří Tavianiových inspiroval posmrtně vydaný román Beppeho Fenoglia (1922–1963).