The film La dolce vita not only signified a fundamental landmark in the work of Federico Fellini but, even during its first screening, and despite sharp criticism from the Vatican, it was hailed as one of the flagships of the new creative principles forged in world cinematography during the Sixties. The rich fresco of images and plot episodes tells the story of a journalist – an intellectual vainly seeking his own identity in a decadent, consumer society.
The film La dolce vita not only signified a fundamental landmark in the work of Federico Fellini but, even during its first screening, and despite sharp criticism from the Vatican, it was hailed as one of the flagships of the new creative principles forged in world cinematography during the sixties. Here, Fellini completely abandoned the general framework of the compact drama so typical for the great works of Italian Neorealism. Instead, he used his great invention to create a rich fresco of freely associated stories and episodes, with the eternal city of Rome as a backdrop. The hero of the film is Fellini’s alter ego – the journalist Marcello, played masterfully by Marcello Mastroianni. The intellectual vainly seeks his own identity in the decadent, consumer society of his sensationalist profession. He embarks upon a journey of no return since an observer of people without humanity gradually becomes one of them. La dolce vita won the Grand Prix at the Cannes IFF in 1960 and countless other awards and tributes.