Theo van Gogh’s posthumous, half-fictitious political thriller about the assassination of controversial Dutch politician Pim Fortuyn. The director skilfully combines authentic documentary footage with classic approaches to the political thriller to convey the story of a lonely journalist striving to uncover the truth as he stands against the powerful political machinery and the secret service.
The assassination of controversial Dutch politician Pim Fortuyn stirred up the otherwise calm waters of Dutch society. Filmmaker Theo van Gogh, the enfant terrible of Dutch culture, couldn’t pass this one by: he turned the story into a half-fictitious political thriller. It’s photographer Jim’s good luck to find himself near the scene of the assassination. Later, while looking at the photos he shot, he comes to the conclusion that there were far too many suspicious characters hanging around. Jim launches his own private investigation and gradually uncovers a sophisticated game of behind-the-scenes intrigue at the highest levels of the Dutch political scene. Soon enough, however, he’s doing everything he can merely to survive and to protect those he loves. The film skilfully combines authentic documentary footage with classic approaches to the political thriller to convey the story of a lonely journalist striving to uncover the truth as he stands against the powerful political machinery and the secret service. The cruel irony is that within a year of Fortuyn’s death, Theo van Gogh himself was murdered by an Islamic fundamentalist.