An evocation of the bizarre relationship between the self-centred Warsaw poet Miron Bialoszewski and the blind Jadwiga Stańczak, which explores the indestructible power of art as a means of self-preservation, even during an era as intolerant as the late 1970s/ early 1980s. The film is dominated by the fine performance of actress Krystyna Janda.
Warsaw during the late 1970s and early 1980s. Hard times and the “literary Tuesdays” of the poet Miron Bialoszewski define the interior drama of the blind Jadwiga Stańczak. The ageing woman, burdened with a tyrannical father, offers her services to the self-centred Miron. She copies down his texts from a tape recorder, organises his schedule and his trips. He is fascinated by her pragmatism and her way of perceiving the world she cannot see with her eyes. Depressed by his sense of the pettiness of the time, and also by his different sexual orientation, and obsessed by the power and beauty of words, Miron urges Jadwiga to write herself. He becomes a merciless critic of her poetry but, in fact, it is later the blind woman who, in her “Diary for Two”, conveys with unusual tact the regenerative meaning of a life completely given up to art. The film, dominated by the performance of actress Krystyna Janda, is based on this testimony to the spiritual harmony of psychologically ill-assorted individuals.