In this portrait of one of the first sex icons, black-and-white film evokes 1950s USA, while the acting style and kitschy cheap-print tinted scenes are consciously employed to project a melodramatic conception of Bettie’s fate. Gretchen Mol (Bettie) is well known for example from her role in Allen’s Celebrity.
Bettie Page grew up in Tennessee in the 1930s and 1940s, in an atmosphere of conservatism and strong religious sentiment. Suddenly the narrative switches from Sunday sermons to New York of the 1950s, where through a series of accidents Bettie embarks on a career as a pin-up girl. She poses for various photographers and gets work in numerous obscure studios, carefully concealed since any expressions of immorality were the targets of merciless puritanical campaigns at the time. Harron presents Bettie as a beautiful and chaste naive country girl, who longs for a career as a star and is incapable of understanding the way she is being abused. More than just a biographical treatment, the film offers a thoughtful treatment of a life lived without critical insight. It is appealing for its retro atmosphere, melodramatic stylisation and the performances of the brilliant Gretchen Mol as Bettie and Lili Taylor as the photographer.