Alabama, 1950. Tyrone (Danny Glover) runs a neglected bar in a rural black community. He’s deep in debt and the punters just aren’t coming in. Will the arrival of a young man with an electric guitar set things in motion and get the dance-crazy on their feet? Do as they do, surrender to the rhythm! The film won Best Screenplay at the San Sebastian IFF 2007.
Retired bluesman Tyron (Danny Glover) owns a juke joint which is way past its prime, like the aging solo singer who used to pull in the punters in former years. In order to save his club, he intends hiring the guitarist Sam to help get the bar back on its feet. However, when the train arrives and only the guard gets out – Sam is nowhere to be seen – it looks as if the one-off concert is doomed. But then a young man with an electric guitar turns up on his doorstep. Rock’n’roll isn’t just the road to perdition, but also to freedom. This deftly staged film set in 1950s Alabama reinforces the reputation of director John Sayles as a resourceful filmmaker who strives for a consistent portrayal of the lives of his characters and the more general social backdrop. On this occasion, apart from presenting a kind-hearted perspective on the black community, he also traces the first steps taken by rock’n’roll, long before it became a symbol of modern decadence.