The beautiful Duchess of Langeais secures her prized trophy – the heart of a young, high-principled general, disarmed for the first time in unfamiliar territory – the deceit-ridden Paris salons in the era of the post-Napoleonic reaction. Rivette presents a merciless duel between true feelings and contrived emotion in this demanding yet masterful adaptation of Balzac’s short story.
After the Napoleonic Wars come to an end, the young general Montriveau starts getting invitations to the noble salons of Paris whose company delights in his sullenness and incorruptible candour. The beautiful Duchess of Langeais manages to secure Montriveau’s love as a prized trophy. In time, the couple learn to appreciate the difference between diversion, passion and real love, but too late to prevent the inevitable tragedy. Rivette’s film is not a “film adaptation of Balzac”, where it might have attempted to reproduce the literary work to suit the spirit of the contemporary era. The great French filmmaker avoids superficial illustration by respecting Balzac, together with the latter’s characterisations and seemingly antiquated style, as a true partner in communicating his own lifelong obsession with the “lie who always speaks the truth” (Cocteau). It’s perfectly natural for one of the most remarkable films of 2007 to appeal more to the viewer who won’t desert the filmmaker the moment the game ceases being a game.