The story of young maintenance man Martin who, during the late 1970s and early 1980s, takes up jazz, a pursuit which puts him out of sync with his environment, a small sleepy town near the Slovak border. The music gives Martin a sense of freedom, but it also takes him away from his family who are further jeopardised when another woman enters his life.
The film is set in a small Slovak town in the late 1970s and early 1980s and tells the story of young Martin, who loves music, especially jazz. His in-laws are irritated by his practice sessions on the saxophone: jazz leaves them cold. Even Martin’s colleagues from the water purification plant where he works as a service engineer are unresponsive to his playing and, in their sneaky reports about him, they describe him as someone who only appreciates Western music. Martin starts earning a bit on the side in a local band which performs mostly middle-of-the-road stuff. Surprisingly, he finds his interest in more discriminating forms of self-expression is shared by the liberal Anča, who enchants him to the extent that he is even willing to sacrifice his family to be with her. Juraj Nvota’s film is another adaptation of a prose work by Peter Pištanek (e.g. Rivers of Babylon, 1998, dir. Vlado Balco). More than simply a tale about the pursuit of a musical career, the film offers an intimate account of a man to whom music offers the chance to find personal freedom.