In a fusion of comic hyperbole and Balkan charm, this film describes the eventful life of Alex, whose parents decide the family should emigrate. Tragedy strikes years later when his parents are killed in a car accident and he suffers from memory loss. He is taken back to his native Bulgaria by his eccentric grandfather Vasil, who not only restores in him a sense of identity but also an awareness that he is a true cosmopolitan.
The eventful life of Alexander – Alex – begins with his birthday. A few years later his parents decide to emigrate and he leaves Bulgaria for good. After a distressing passage though Yugoslavia and Italy, the family finally settles in Germany. When the political climate changes, they decide to visit their old country once more, but they are involved in a car accident and only Alex survives. His grandfather Vasil goes over to see the young man, now suffering from memory loss, and when he sees that the pills prescribed for him by the German doctors aren’t working, he opts for his own course of therapy. He takes the self-assured young man home, to a picturesque Bulgarian town, where the latter starts remembering snippets of his childhood. However, grandpa realises that he has no right to take control of his grandson’s life. The adventures in this peculiar story (based on the autobiographical novel by Iliya Troyanov) are told with ironic hyperbole and its Balkan charm is masterfully conveyed via the actors, guided by stage director Stefan Komandarev.