She wasn’t yet born when the horrors of war were being perpetrated, but from the womb she witnessed her mother’s rape and her father’s murder. The result was a syndrome afflicting her and the children of other women raped in war-torn Peru... The film won the 2009 Berlinale.
Fausta suffers from a syndrome she contracted from her mother’s milk. It concerns a psychological illness suffered by children born to women who were raped in Peru during the horrific years of war in the 1970s. The war is long over but it has deprived Fausta of her childhood and her soul. While living, her mother nourished her with memories and sad songs, but her sudden death forces Fausta to come to grips with the fear she was weaned on. Moreover, she must resolve a secret of her own: because of her continuing fear of being raped, she protects the sanctity of her body by inserting a potato into her vagina... "I only ask of God that He allows me to forget everything” – this phrase, spoken by women struggling with the same fate that Fausta’s mother suffered, was often heard by the film’s lead actress, Magaly Solier. Perhaps the desperation and anger that seized her while listening to the victims contributed to her wonderful performance, and her role as Fausta confirms that she and the director have matured artistically during the four years which have passed since their Madeinusa debut.