Set in 1916, this bewitchingly beautiful cinematic elegy features a short-tempered young man named Billy (Richard Gere) who, with his sister and girlfriend in tow, attempts to escape the law and fate among seasonal workers in Texas. A restored copy of Malick’s second picture, with Oscar-winning photography by Nestor Almendros, considered by many to be the most breathtaking ever created.
The year is 1916 and a young steelworker named Billy (Richard Gere) escapes from Chicago with his adolescent sister Linda and girlfriend Abby after a fight in which he killed his foreman. Masquerading as siblings, the trio join up with a group of seasonal workers on a Texas ranch whose owner (Sam Shepard) eventually succumbs to the charms of Billy’s girl. The short-tempered young man views the rancher’s feelings for Abby as an opportunity to escape their hand-to-mouth existence, but his pragmatic decision brings dire consequences. Terrence Malick’s second feature, after which this most mysterious of film directors fell silent for 20 years, is frequently referred to as the motion picture with the most beautiful camerawork in the history of film. Malick and Oscar-winning director of photography Nestor Almendros created bewitchingly beautiful elegiac compositions filmed in the celebrated "magic hours” during and immediately after the setting of the sun. Thanks to a print from Paramount Studios made from a restored negative, we have a chance to appreciate Malik’s efforts to capture "a drop of water on a pond, that moment of perfection.”